#NovaPlanta300 “Se han de poder imponer penas pecunarias y la de confiscacion” (falten 6 dies)

Catalunya hostatja i paga fins, al almenys mitjans de segle, un descomunal exèrcit d’ocupació, que actua amb la supèrbia i la manca d’escrúpols d’una tropa en territori enemic. Cal posar-se en situació: molt probablement, durant les primeres dècades del segle XVIII, Catalunya fou el territori amb més soldats per habitants de tota Europa (1 soldat per cada 25/30 habitants). La pressió que suposa l’ocupació en tots els terrenys disminueix molt lentament: el 1750 encara hi ha més soldats espanyols als 33 mil quilòmetres del Principat que a tot l’imperi colonial americà. Certament, alguns grans proveïdors militars se n’aprofiten, però la immensa majoria del país pateix les conseqüències.

***

13. Y si en alguna causa huviere paridad de votos en alguna sala, pasará un ministro de la otra por turno, y concurriendo éste (a quien se le hará relación) se bolverá a votar la causa.

14. Los abogados y procuradores serán admitidos por la Audiencia, y sin esta circunstancia, no podrán patrocinar causas.

15. Los cinco ministros togados de lo criminal han de assistir tres horas por la mañana, todos los días que no fueren feriados, para substanciar, como se ha dicho, en las salas civiles las causas, teniendo Audiencia pública martes, jueves y sábado, y si ocurriere algún caso prompto a otras horas o en otro día, se juntarán en casa del regente, o en casa del más antiguo si el regente estuviere ausente o impedido. 

16. En las causas criminales se ha de poder proceder en la Audiencia y demás juzgados de Cataluña de oficio, a instancia de parte o del fiscal. Se ha de hazer seqüestro o embargo de bienes del reo después que sea decreatada su prisión. Los términos de prueba y otros se han de poder limitar, a arbitrio del juez. Se han de poder imponer penas pecunarias, y la de confiscación en los casos y como precediere de derecho. Y todo lo referido aquí y demás que se expressare, se ha de entender con todo género de personas, de qualquiera estado, grado, o condición que sean, sin que haya lugar profano exempto para las prisiones y demás que ocurriere, deviendo administrarse la justicia criminal sin embarazo alguno, de qualquiera calidad que sea.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Perplex davant un immens i letal error (#2016nideconya)

Catalunya, dona maltractada (#marxemja)

Bestiari del procés: A. López-Fonta, A. Oliveres i J. Planas